Wat zijn PMS symptomen

Bij het premenstrueel syndroom ervaren vrouwen allerlei hinderlijke fysieke en emotionele klachten in de tweede helft van hun menstruatie cyclus.

Die klachten verdwijnen weer aan het begin van de menstruatie. Na een periode van minimaal een week zonder klachten, komen de klachten weer terug. De klachten ontstaan door de schommelingen in de hoeveelheid oestrogeen die je lichaam produceert. Het resultaat is een emotionele achtbaan die een paar dagen tot een paar weken aanhoudt. De klachten komen vaak in dezelfde fase van je cyclus terug en zijn zo erg dat het je functioneren in het dagelijkse leven beïnvloed. Heb je hier iedere maand, gedurende een langere periode last van, blijf hier dan niet mee lopen want er is goed iets aan te doen. PMS komt voornamelijk voor bij vrouwen tussen de 35 en 45 jaar of ontstaat vaak na het krijgen van kinderen. Bij jongere vrouwen komt PMS minder vaak voor.

Tekst gaat verder onder de infographic.

Wat zijn PMS symptomen?

PMS staat voor een hele hoop symptomen en gevoelens die je kunt krijgen. Die kunnen mild zijn, maar in sommige gevallen zeer ernstig. Ze kunnen een dag duren, maar soms ook wel 2 tot bijna 3 weken en dat iedere maand weer.

Enkele dagen tot weken per maand voel ik me als een dweil en soms een hele boze dweil

Lichamelijke klachten; 

  • Hoofdpijn 
  • Vocht vast houden 
  • Pijnlijke borsten 
  • Opgeblazen gevoel 
  • Lage rugpijn 
  • Buikpijn 
  • Gewrichtspijn 
  • Hevige vloeien tijdens de menstruatie

Psychische klachten; 

  • Stemmingswisselingen 
  • Vermoeidheid 
  • Boosheid 
  • Somberheid 
  • Angst gevoelens

Een aantal vrouwen heeft last van zulke extreme emoties dat ze medische hulp nodig hebben. Dit is niet meer PMS, maar premenstruele dysfore stoornis of PMDD [1] en dat kan resulteren in paniekaanvallen, depressie, extreme woedeaanvallen en soms zelfs suïcidale gedachten. Als je denkt dat dit over jou gaat, zorg dan zeker dat je zo snel mogelijk hulp krijgt. PMDD kun je niet in je eentje oplossen.

Het voelt alsof ik elk moment uit elkaar kan barsten. Ik heb hoofdpijn, kan me slecht concentreren en blijf het liefst de hele dag in bed. Met vooral zoet eten

Wat te doen tegen PMS?

Gelukkig hebben maar weinig vrouwen last van PMDD, maar PMS kan al vervelend genoeg zijn. Het kan je stress geven en een onzeker gevoel geven. Weet dat je klachten heel reëel zijn en een lichamelijke oorzaak hebben. Je stelt je dus niet aan! Omdat het niet direct zichtbaar is voor een ander kan het soms lastig zijn om dit aan iemand uit te leggen. Je kan het gevoel hebben dat je klachten niet serieus worden genomen. Omgaan met een premenstrueel syndroom betekent; een manier vinden om je emoties onder controle te houden, zo goed mogelijk voor jezelf zorgen en hulp vragen als je er teveel last van hebt, want er is goed iets aan te doen.

Wat kan jezelf doen? 

  • Leefstijl veranderen; eet veel meer groenten, vermijd lightproducten, eet zaden en pitten, wekelijks minstens 3 keer (vette) vis. Omega 3 helpt namelijk bij verlichten van de klachten [6]. Vermijd gluten, tarwe en suiker. Bekijk op voedingscentrum.nl meer tips om gezonder te eten.
  • Zorg voor regelmaat in dag en nachtritme 
  • Verminder stress 
  • Meer bewegen

Als de symptomen je leven te moeilijk maken, raden we je aan om naar je huisarts te gaan of naar een specialist op het gebied van hormonale problemen zoals Care for Women. Op de website van Care for Women kun je ook een PMS test doen om te testen of jouw klachten PMS gerelateerd zijn.

Fabels over PMS

Kalender
Fabel 1: alle vrouwen hebben elke maand last van PMS

Ongeveer 1 op 4 vrouwen heeft last van PMS klachten [7]. De ernst van de klachten variëren van vrouw tot vrouw.

Condoom
Fabel 2: je kunt niet zwanger worden als je in je premenstruele periode zit

Je kunt wel degelijk zwanger worden als je in je premenstruele periode zit. Verwar PMS niet met je echte menstruatie.

Sleutelbloem
Fabel 3: Je kunt er helemaal niets aan doen

Goed nieuws, je kunt er wel iets aan doen! Leer zelf de baas te blijven over je hormonale schommelingen.

Chocolade
Fabel 4: Chocolade helpt

Je kunt tijdens je premenstruele periode meer trek hebben in chocolade, maar dat zorgt voor hogere fluctuaties in je bloedsuikerspiegel, waardoor je stemmingswisselingen heftiger worden. Eet dus liever geen chocolade. Kan je de verleiding niet weer staan. Kies dan voor pure chocolade (minstens 72%) om de zoete trek te stille. Daar zitten in ieder geval ook nog gezonde stofjes in zoals magnesium en flavonoïden (antioxidant)

[Referenties]

[1] https://theperiodvitamin.com/pms-mood-swings.html   

[2 & 3] Informatie uit een onderzoek in de VS dat werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Californië. Titel van het onderzoek: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms

[4] http://www.womenshealth.gov/publications/our-publications/fact-sheet/premenstrual-syndrome.html  

[5] http://www.everydayhealth.com/pms-photos/10-healthy-ways-to-manage-pms.aspx#02 

[6] https://www.natuurdietisten.nl/essentiele-vetzuren-helpen-pms-en-pcos/

[7] https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/premenstrueel-syndroom

Ons vrouwenlichaam is uniek en krachtig. Leer je lichaam kennen en zorg goed voor jezelf!
Renata Knijff
Dit artikel is gecontroleerd door: Renata Knijff

Renata is al 18 jaar operatie-assistente, met als bijzondere interesse de gynaecologische operaties. Door deze interesse is zij zich verder gaan specialiseren in de gynaecologische problemen en wat hormonale veranderingen voor gevolgen kunnen hebben voor vrouwen. Ze helpt vooral vrouwen met PMS/PMDD klachten en menopauzeklachten. Lees hier meer over Renata Knijff

Lees verder

Waar te koop

Kruidvat afbeeldingJumbo AfbeeldingAlbert Heijn AfbeeldingEtos Afbeelding
plus afbeeldingHoogvliet AfbeeldingDekamarkt Afbeeldingdirk Afbeelding