PMS

Het is heel normaal dat je je voor je menstruatie niet lekker voelt.

Voor sommige vrouwen+ met PMS kan ‘zich niet zo lekker voelen’ zacht uitgedrukt zijn. Bij het premenstrueel syndroom kunnen allerlei hinderlijke fysieke en emotionele klachten in de tweede helft van de menstruatie cyclus ervaren worden. Die klachten verdwijnen weer aan het begin van de menstruatie. Na een periode van minimaal een week zonder klachten, komen de klachten weer terug. Weten wat het is en hoe je er mee om kan gaan, kan een groot verschil maken in de manier waarop hormonale veranderingen je leven beïnvloeden.

Dus wat betekent PMS?

PMS betekent premenstrueel syndroom - soms ook wel premenstruele spanning genoemd. Het wordt veroorzaakt door de hormonale veranderingen die tijdens je menstruatiecyclus plaatsvinden. Door de schommelingen in de hoeveelheid oestrogeen die je lichaam produceert kun je het gevoel hebben dat je in een emotionele achtbaan zit. PMS kan bestaan uit verschillende symptomen en gevoelens. Die kunnen mild en in sommige gevallen behoorlijk heftig zijn. De klachten komen vaak in dezelfde fase van je cyclus terug en ze kunnen zo erg zijn dat het je functioneren in het dagelijkse leven kan beïnvloeden. Het kan gaan om pijnlijke borsten, een opgeblazen gevoel en vermoeidheid. Sommige vrouwen+ krijgen ook hoofdpijn, darmklachten en slaapproblemen. Je emoties kunnen ook worden beïnvloed, dus je kunt je humeurig, futloos, prikkelbaar of zelfs verdrietig voelen.

PMS kan frustrerend zijn, vooral als je de symptomen allemaal tegelijk ervaart. Je kunt de behoefte hebben om te schreeuwen en je in je kamer te willen verstoppen tot het allemaal voorbij is. PMS is iets waar veel vrouwen+ tijdens hun cyclus mee te maken krijgen en op verschillende momenten in hun leven.

Heb je hier iedere maand, gedurende een langere periode last van, blijf hier dan niet mee rondlopen want er is iets aan te doen. PMS komt voornamelijk voor bij vrouwen tussen de 35 en 45 jaar of ontstaat vaak na het krijgen van kinderen. Bij jongere vrouwen komt PMS minder vaak voor. Laten we eens wat meer leren over PMS.

Tekst gaat verder onder de infographic.

Fabels over PMS

Kalender
Fabel 1: alle vrouwen hebben elke maand last van PMS

Ongeveer 1 op 4 vrouwen heeft last van PMS klachten [1]. De ernst van de klachten variëren van vrouw tot vrouw.

Condoom
Fabel 2: je kunt niet zwanger worden als je in je premenstruele periode zit

Je kunt wel degelijk zwanger worden als je in je premenstruele periode zit. Verwar PMS niet met je echte menstruatie.

Sleutelbloem
Fabel 3: Je kunt er helemaal niets aan doen

Goed nieuws, je kunt er wel iets aan doen! Leer zelf de baas te blijven over je hormonale schommelingen.

Chocolade
Fabel 4: Chocolade helpt

Je kunt tijdens je premenstruele periode meer trek hebben in chocolade, maar dat zorgt voor hogere fluctuaties in je bloedsuikerspiegel, waardoor je stemmingswisselingen heftiger worden. Eet dus liever geen chocolade. Kan je de verleiding niet weer staan. Kies dan voor pure chocolade (minstens 72%) om de zoete trek te stille. Daar zitten in ieder geval ook nog gezonde stofjes in zoals magnesium en flavonoïden (antioxidant)

Wat zijn PMS symptomen?

PMS staat voor een hele hoop symptomen en gevoelens die je kunt krijgen. Die kunnen mild zijn, maar in sommige gevallen zeer ernstig. Ze kunnen een dag duren, maar soms ook wel twee tot bijna drie weken en dat iedere maand weer.

Enkele dagen tot weken per maand voel ik me als een dweil en soms een hele boze dweil

Lichamelijke klachten; 

  • Hoofdpijn 
  • Vocht vast houden 
  • Pijnlijke borsten 
  • Opgeblazen gevoel 
  • Lage rugpijn 
  • Buikpijn 
  • Gewrichtspijn 
  • Hevige vloeien tijdens de menstruatie

Psychische klachten; 

  • Stemmingswisselingen 
  • Vermoeidheid 
  • Boosheid 
  • Somberheid 
  • Angst gevoelens

Een aantal vrouwen+ heeft last van zulke extreme emoties dat ze medische hulp nodig hebben. Dit is niet meer PMS, maar premenstruele dysfore stoornis of PMDD[2] en dat kan resulteren in paniekaanvallen, depressie, extreme woedeaanvallen en soms zelfs suïcidale gedachten. Als je denkt dat dit over jou gaat, zorg dan zeker dat je zo snel mogelijk hulp krijgt. PMDD kun je niet in je eentje oplossen.

Het voelt alsof ik elk moment uit elkaar kan barsten. Ik heb hoofdpijn, kan me slecht concentreren en blijf het liefst de hele dag in bed. Met vooral zoet eten

Hoewel PMS misschien alleen in een bepaalde periode van je cyclus voorkomt, zijn er een aantal dingen die je gedurende je hele cyclus kunt doen om jezelf de beste kans te geven om je premenstruele symptomen een halt toe te roepen. Als niets helpt, kun je pijnstillers zonder recept kopen, dus zorg dat je ze bij de hand hebt als je weet dat je ongesteld wordt. Simpele aanpassingen in je leefstijl, zoals een regelmatig dag- en nachtritme en stress verminderen kan al veel verschil maken.

Hoe om te gaan met PMS?

Yoga

Dit is een geweldige manier om PMS-gerelateerde stemmingswisselingen aan te pakken. Massages, tai chi en meditatie zijn ook erg nuttig, omdat ze je helpen te ontspannen en je minder gestrest te voelen.

Stop met roken

Als je rookt, doe dan je best om te stoppen. Afgezien van de gezondheidsrisico's blijkt uit onderzoek dat als je rookt je meer dan twee keer zoveel kans hebt op matige of ernstige PMS-symptomen.

Ga bewegen

Het is aangetoond dat beweging van lage intensiteit, zoals stevig wandelen of zwemmen helpt bij het verlichten van de angst, depressie en sombere stemmingen die met PMS gepaard gaan.

Eet gezond

Je kunt minder gevoelig zijn voor bepaalde emoties door gezonder te eten. Eet veel meer groenten, vermijd light producten, eet zaden en pitten en minstens drie keer (vette) vis per week. Omega 3 helpt namelijk bij het verlichten van de klachten [3]. Vermijd gluten, tarwe en suiker. Bekijk op voedingscentrum.nl meer tips om gezonder te eten.

Minder stimulerende middelen

Als je premenstrueel bent, heb je misschien trek in cafeïne. Je kunt koffie, thee en chocolade beter meteen minderen, want die kunnen je symptomen verergeren.

Wat te doen tegen PMS?

PMS kan je stress en een onzeker gevoel geven. Er zijn veel dingen die je premenstruele symptomen kunnen verlichten en ervoor kunnen zorgen dat ze je niet meer in de weg zitten. Meestal gaat het om een paar eenvoudige veranderingen in je levensstijl die een grote impact kunnen hebben! Hoewel sommige wat moeite kosten (zoals afscheid nemen van je ochtendkoffie met cafeïne), moet je bedenken dat dit slechts ideeën zijn waaruit je kunt kiezen om uit te zoeken wat voor jouw symptomen helpt. Weet dat je klachten heel reëel zijn en een lichamelijke oorzaak hebben. Je stelt je dus niet aan! Omdat het niet direct zichtbaar is voor een ander kan het soms lastig zijn om dit aan iemand uit te leggen. Je kan het gevoel hebben dat je klachten niet serieus worden genomen. Omgaan met een premenstrueel syndroom betekent; een manier vinden om je emoties onder controle te houden, zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen en hulp vragen als je er teveel last van hebt, want er is goed iets aan te doen.

Een idee om uit te zoeken welke aanpassingen voor jou werken, kun je een dagboek bijhouden van hoe jij je voelt in de aanloop naar je menstruatie. Je kunt het voor het gemak zelfs in je telefoonnotities schrijven. Als je terugkerende symptomen opmerkt en hun patronen in kaart brengt, kun je je hier de volgende keer op voorbereiden.

PMS kan vervelend zijn om mee om te gaan, maar de bovenstaande tips kunnen je helpen om je symptomen te verminderen. Als de symptomen je leven te moeilijk maken, raden we je aan om naar je huisarts te gaan of naar een specialist op het gebied van hormonale problemen zoals Care for Women. Je PMS-symptomen kunnen ook verband houden met iets anders zoals PCOS. Op de website van Care for Women kun je ook een PMS test doen om te testen of jouw klachten PMS gerelateerd zijn. Lees hier in het artikel PMS wat kun je eraan doen meer over.

Bronnen

[1]https://www.gezondheidenwetenschap.be/richtlijnen/premenstrueel-syndroom

[2] https://theperiodvitamin.com/pms-mood-swings.html   

[3] Informatie uit een onderzoek in de VS dat werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Californië. Titel van het onderzoek: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms

Ons vrouwenlichaam is uniek en krachtig. Leer je lichaam kennen en zorg goed voor jezelf!
Renata Knijff
Dit artikel is gecontroleerd door: Renata Knijff

Renata is al 18 jaar operatie-assistente, met als bijzondere interesse de gynaecologische operaties. Door deze interesse is zij zich verder gaan specialiseren in de gynaecologische problemen en wat hormonale veranderingen voor gevolgen kunnen hebben voor vrouwen. Ze helpt vooral vrouwen met PMS/PMDD klachten en menopauzeklachten. Lees hier meer over Renata Knijff

Lees verder