vrouw in badkamer

Ieders lichaam ziet er anders uit en hoe je eruit ziet mag je ook helemaal zelf bepalen.

Het is gewoon een deel van je identiteit, maar als je naar jezelf kijkt in de spiegel, wat zie je dan? Hoe positief ben je over je eigen lichaam?

Body positivity, ofwel ‘lichaam positiviteit’ is een beweging die een verandering wilt maken over hoe wij naar ons eigen lichaam kijken en wat we daarbij voelen. Hierdoor is er meer aandacht voor het accepteren en respecteren wat Moeder Natuur je heeft gegeven, maar ook als dat van de rest van de wereld. Het omvat alles, van wat we zien als we in de spiegel kijken, maar ook je gewicht, vorm en hoe je je voelt in je lichaam. Daarvoor is de #bodypositivity in het leven geroepen zodat we ons lichaam omarmen, welke maat je ook hebt en bij elk getal op de weegschaal. Zij gaan de strijd aan met de stigmatiseren, oordelen en hoe wij er uit zouden moeten zien. En deze strijd is nog lang niet gestreden.

Niet iedereen zit even comfortabel in zijn of haar vel. Het is oké om een ingewikkelde relatie met je eigen lichaam te hebben, vooral als je in de puberteit komt. Het kan even duren voordat je aan je lichaam gewend bent, omdat het verandert en fluctueert. Helaas hebben veel mensen negatieve gevoelens over hun lichaam, en kunnen ze zelfs schaamte ervaren. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om je positiever te voelen, en je zelfvertrouwen te verbeteren met een beetje zelfzorg.

Laten we eens dieper ingaan op alles wat met body positivity te maken heeft.

Wat is het ideale lichaam?

Veel mensen denken dat je lichaam er op een bepaalde manier uit moet zien. Dit komt vaak door wat je ziet in tijdschriften, films, televisieprogramma's of op sociale media. Voor verschillende groepen of delen van de wereld bestaan er lichaamsidealen of -standaarden. In sommige culturen worden bepaalde eigenschappen als schoonheid gezien terwijl aan de andere kant van de wereld het tegenovergestelde waar kan zijn.

Wat in de mode is, veranderd ook met de tijd. Het ene moment lijkt het alsof iedereen dunne wenkbrauwen heeft, en het volgende moment zijn grote en borstelige wenkbrauwen weer in. Dit alles bewijst dat ideeën over het ‘ideale lichaam’ wispelturig en zeer subjectief kunnen zijn. Het is onmogelijk om het ‘ideale lichaam’ te hebben, want wat dat betekent verandert voortdurend.

Als je geen rolmodel hebt die vergelijkbare uiterlijke eigenschappen heeft, dan voel je je misschien anders of raar. Het is heel makkelijk om jezelf te vergelijken met anderen, of dat nu beroemdheden zijn, mensen die je op straat ziet, of je eigen vrienden. Onthoud dat het perfecte lichaam bestaat - en dat is het lichaam waarin je nu al leeft. Elk lichaam is anders, en elk lichaam is mooi.

Hoe zien echte lichamen eruit?

Echte lichamen zijn er in alle soorten en maten - lang en kort, slank en volslank. Sommigen van ons hebben piepkleine borsten, terwijl anderen grote borsten hebben - maar ze zien er allemaal schitterend uit. Tepels zijn er in alle kleuren, maten, vormen en ja, ze kunnen haargroei hebben. Daarnaast kan de huid vlekkerig zijn, soepel en rimpelig, versierd met sproeten, geverfd met striae of bedekt met tatoeages.

Haar kan ook kinky, krullend, steil, dik of dun zijn. En ja, het kan op je hoofd zitten, je armen, benen, oksels, buik, rug, rond je vulva... eigenlijk overal. Over vulva's gesproken, die zijn er in alle kleuren (zelfs in tinten die verschillen van de rest van je lichaam), en schaamlippen kunnen allerlei maten en vormen hebben. We zijn allemaal verschillend en dat maakt ons uniek en speciaal.

Ons lichaam verandert ook gedurende ons leven. Ten eerste beginnen in de puberteit je borsten te ontwikkelen, begint er haar te groeien op verschillende plaatsen en vinden er allerlei andere veranderingen plaats. Je lichaam zweet, vloeit en bloedt in een natuurlijke, zich herhalende cyclus - en daar is niets beschamends of geheimzinnigs aan. Als je op een gegeven moment zwanger wordt, verandert je lichaam opnieuw, omdat je lichaam opzwelt om plaats te bieden aan je groeiende baby. Je lichaam en vooral je vagina veranderen ook, omdat je lichaam herstelt van de bevalling.

Als je richting de overgang gaat, is het heel normaal dat je veranderingen opmerkt in hoe je eruitziet en hoe je je voelt. We veranderen aan de buitenkant omdat we ook van binnen veranderen en dat hoort allemaal bij het opgroeien.

Wat is stigmatisering?

Stigmatiseren is wanneer een persoon of een groep aan een bepaalde verwachting of beeld zou moeten voldoen. Stigmatisering, in welke vorm dan ook, kan al snel leiden tot (negatieve) vooroordelen en een vertekend zelfbeeld.

Stigmatiseren is een vrij groot begrip, dus laten we eens kijken naar een paar voorbeelden van manieren waarop mensen gestigmatiseerd kunnen worden die ertoe kunnen leiden dat ze negatieve gevoelens hebben tegenover hun lichaam. Als je op straat loopt en iemand maakt een opmerking over je lichaam (bekend als 'fat shaming'), houden ze geen rekening met je gevoelens.

Je zou stigmatisering ook in films kunnen opmerken. Het is niet ongewoon dat personages met een maatje meer soms worden gestigmatiseerd als ongelukkig, alleen maar aan eten denken en altijd maar aan het afvallen zijn. Bepaalde lichaamsdelen kunnen worden gepresenteerd op een bekrompen manier die niet de diversiteit en schoonheid van echte mensen vertegenwoordigt.

Porno wordt soms bekritiseerd om de manier waarop het lichamen wordt gepresenteert. Het zien van haarloze vulva's met kleine, roze, netjes weggestopte schaamlippen kan je het gevoel geven dat alle vulva's er zo uitzien. In werkelijkheid kunnen vulva's behaard zijn en allerlei kleuren hebben, sommige zijn groot, je schaamlippen kunnen uitsteken, en alles is mooi, normaal en sexy. Helaas kan de verwachting om een perfect onbereikbaar pop-achtig figuur te hebben ervoor zorgen dat je je schaamt voor de manier waarop je lichaam eruit ziet.

Soms kunnen mensen stigmatiseren vanwege je geslacht of sekse. In de maatschappij wordt al jaren van beide seksen verwacht dat ze bepaalde rollen vervullen. Of dat nu het onderhouden van een gezin is, de kostwinner zijn of thuis blijven om voor de kinderen te zorgen. Het feit dat iemand een bepaald lichaamsdeel heeft (zoals een baarmoeder) betekent niet dat baby's krijgen het enige is wat ze kunnen doen. Sommige mensen willen geen kinderen, sommige mensen willen misschien adopteren, terwijl andere mensen er echt naar uitkijken om een ouder te zijn. Wat je ook met je leven en je lichaam wilt doen, het is helemaal aan jou en je moet je niets aantrekken van oordelen of verwachtingen van andere mensen.

Als iemand een opmerking maakt over je lichaam, of hoe je eruit ziet, dan kan het voelen alsof je in een hokje wordt gestopt waar je niet uit kunt ontsnappen. Dat voelt niet goed en het kan je zelfvertrouwen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Het kan er zelfs toe leiden dat je een negatief gevoel over jezelf en je lichaam krijgt, wat bekend staat als een negatief zelfbeeld.

Hoe om te gaan met body shaming of stigmatisering?

Als iemand iets zegt of je stigmatiseert, kan dat je verdrietig of boos maken. De uitkomst kan zelfs zijn dat je negatief over jezelf en je lichaam gaat denken. Onthoud dat het niet jouw schuld is dat je gestigmatiseerd wordt, dus je moet het niet internaliseren of luisteren naar wat ze zeggen.

Stigmatisering of body shaming kan in allerlei situaties voorkomen. Als het je op school of op het werk overkomt, kan het een goed idee zijn om met iemand te praten die je vertrouwt. Spreek bijvoorbeeld een leraar of manager aan, zodat zij op de hoogte zijn van de situatie en kunnen voorkomen dat het nog eens gebeurt.

Als het je in een andere situatie overkomt, kun je het beste je veiligheid boven alles stellen. Dat kan betekenen dat je de situatie zo snel mogelijk moet verlaten - maak je geen zorgen over beleefdheid, maar ga gewoon weg als je kunt.

Als je je daartoe niet in staat voelt, vraag de persoon dan waarom diegene die opmerking maakte en wat hij of zij daarmee hoopte te bereiken. Het kan helpen om stigmatisering een halt toe te roepen als het jou of andere mensen overkomt. Doe dit alleen als je je veilig en sterk genoeg voelt om het te doen.

Als het jou overkomt op sociale media, blokkeer en rapporteer de gebruiker en ga verder. Je bent hen niets verschuldigd, ook geen reactie. Je sociale media is jouw ruimte en je hoeft niets te accepteren wat je niet aanstaat. Vergeet niet om pauzes te nemen van sociale media als het je down maakt. Het is een geweldige manier om met vrienden en kennissen online in contact te komen. Het kan soms goed voor je geestelijke gezondheid zijn om je telefoon neer te leggen en iets anders te doen. Het kan ook helpen om voor jezelf dagelijkse of wekelijkse grenzen te stellen om je schermtijd te beheren.

Het is vervelend dat de meeste mensen zo nu en dan te maken krijgen met stigmatisering. Soms is het enige wat je kunt doen iemand vertellen, zoals een vriend of familielid, hoe het je liet voelen en hoe het je kwetste. Herinner jezelf eraan hoe geweldig je bent en gebruik enkele van de onderstaande ideeën om je te helpen je weer positief te voelen.

Hoe wordt je meer body positive?

Het is oké om je soms negatief te voelen over je eigen lichaam - altijd van jezelf houden is niet altijd mogelijk! Iedereen heeft wel eens een mindere dag en er zijn zoveel verschillende factoren die invloed kunnen hebben op hoe je je voelt. Dat gezegd hebbende, zijn er dingen die je kunt doen om jezelf te helpen op je reis van schaamte voor je lichaam naar zelfliefde.

Geef voorrang aan wat je een goed gevoel geeft

Wanneer voel jij je het meest zelfverzekerd? Misschien als je aan het hardlopen bent, schilderen, zingen of iets anders waar je van houdt. Misschien is het samenzijn met je vrienden, wandelen in de natuur, of de tijd nemen om na te denken. Probeer, zelfs met een drukke levensstijl, voor zowel je lichaam en je geest te zorgen.

Volg verschillende lichaamstypes op sociale media

Het briljante van sociale media is dat je je eigen ruimte kunt inrichten. Je hebt de macht om dingen te dempen en te blokkeren die je geen goed gevoel geven, en in plaats daarvan mensen en merken te volgen die jou vertegenwoordigen. Door coole mensen te vinden die op jou lijken en door verschillende mensen te volgen, kun je ervoor zorgen dat je social feed body positive blijft.

Consumeer positieve inhoud

Als iets je een slecht gevoel geeft, ga er dan niet op in. Zoek in plaats daarvan een nieuw tv-programma met mensen zoals jij, die niet perfect (proberen te) zijn, echt zijn en coole dingen doen. Luister naar muziek waar je op kunt dansen en waar je je geweldig bij voelt als je de tekst hardop zingt. Denk na over de boeken die je leest en de podcasts die je beluistert, en kies die je een beter gevoel over jezelf geven.

Behandel jezelf als je beste vriend

Denk aan de manier waarop je tegen je beste vriend of beste familielid praat - je behandelt ze met respect, je complimenteert ze, je steunt ze en je staat voor ze klaar.

Probeer jezelf te behandelen zoals je iemand anders ook zou behandelen. Je zou nooit negatief of onaardig zijn over de manier waarop ze eruit zien toch?

Probeer dit te oefenen door affirmaties tegen jezelf te zeggen. Ik ben slim. Ik ben goed zoals ik ben. Ik ben mooi. Na een tijdje zul je het gaan geloven.

Body positivity en stigmatisering is zo'n groot onderwerp, en we hebben nog maar het puntje van de ijsberg benoemd. Onthoud dat hoe je je voelt over je lichaam net als elke andere relatie is - soms moet je eraan werken, maar het is het waard. Als je meer wilt weten, lees dan onze artikelen over hoe je lichaam verandert tijdens de puberteit en wat er in je hersenen gebeurt tijdens de puberteit.

Medische disclaimer

De medische informatie in dit artikel is alleen een informatiebron en is niet bedoeld om te worden gebruikt of als bewijs te dienen voor diagnostische of behandelingsdoeleinden. Neem contact op met je huisarts en/of medisch specialist voor advies over een bepaalde medische aandoening.

Lees verder