hormonale fasen

Het is de eerste dag van je menstruatiecyclus en je bent zo moe dat je zelfs al bij het idee om uit bed te komen op de snooze-knop drukt.

Slechts 2 weken later is je humeur verbetert en lijkt het leven zo slecht nog niet. Klinkt bekend? Welkom in de hectische wereld van hormonen.

Voordat we er dieper op ingaan, eerst een korte samenvatting van de menstruatiecyclus zelf.

Je menstruatie is onderdeel van je maandelijkse menstruatiecyclus die tussen de 21 en 35 dagen duurt, met 28 dagen als gemiddelde.[1] Deze periode is vanaf het moment dat je menstruatie begint tot de dag voordat je volgende menstruatie begint. Pro-tip: een menstruatie-tracker kan je helpen bij het tellen.

Er zijn veel fasen tijdens je menstruatiecyclus waar er verschillende dingen in je lichaam gebeuren. Van het dikker worden van je baarmoederslijmvlies tot de eisprong en het afstoten van het slijmvlies (je menstruatie). Hormonen zorgen ervoor dat dit allemaal gebeurt. Wat je misschien niet weet, is hoe ze ook je hele lichaam kunnen beïnvloeden... dus laten we erin duiken!

Emotionele rollercoaster

Hormonale veranderingen kunnen je het gevoel geven dat je tijdens je menstruatiecyclus je emoties soms niet onder controle hebt. Wat er op school of thuis gebeurt, is niet het enige dat onze emoties kan beïnvloeden. Zelfs als ons leven perfect stabiel is, voelen we ons misschien niet helemaal goed. Dit komt omdat in ons lichaam hormonen voortdurend veranderen tijdens onze cyclus. Dit kan invloed hebben op de manier waarop we ons voelen.

Stel je hormonen voor als verschillende soorten mensen – oestrogeen, testosteron en progesteron om er maar een paar te noemen. Stel je nu voor dat deze hormonen aan weerszijden van een wip zitten. Soms is de wip in balans en soms lukt dit niet. Als er een van de wip springt dan zullen de anderen in de lucht vliegen en chaos veroorzaken. Dat is in wezen wat er gebeurt tijdens onze menstruatiecyclus: ons lichaam balanceert voortdurend hormonen. Deze ups en downs worden uiteindelijk weerspiegeld door onze stemmingen.

Hoe vervelend dit ook mag klinken, het is allemaal volkomen normaal. Het is de bedoeling dat onze hormonen van dag tot dag veranderen. Dit komt omdat ze niet alleen een rol spelen in onze emoties, maar ook in hoe hongerig we zijn, hoeveel energie we hebben, ons concentratieniveau en zelfs onze lichaamskracht.

Hoewel de hormoonspiegels stijgen en dalen, hebben ze de neiging om een ​​patroon rond onze menstruatiecyclus te volgen. Dit is wat je in elke fase kunt verwachten.

Fase 1: meegaan met de stroom van dag 1-7

Hallo menstruatie en tot ziens oestrogeen! De niveaus van dit hormoon zijn het laagst op de dag dat je menstruatie begint (bekend als dag 1 van je cyclus). Dit betekent dat je mogelijk een gebrek aan energie hebt. Ook kun je de eerste paar dagen van je menstruatie last hebben van menstruatiepijn zoals krampen en kunnen je borsten superzwaar en/of gevoelig aanvoelen. Het kan dus kloppen dat je niet in de meest opgewekte stemming bent.

Naarmate de dagen verstrijken zal het oestrogeen weer stijgen, waardoor je je scherper en meer gefocust kunt voelen. Goed nieuws als je belangrijke dingen gedaan moet krijgen.

Probeer deze week aardig voor jezelf te zijn en met de stroom mee te gaan – als je moe bent, rust dan uit. Als je honger hebt, neem dan wat te eten. Als je je ei kwijt wilt, praat er dan over (menstruatie is toch normaal?). Het klinkt misschien eenvoudig, maar dit zijn de dingen die we vaak vergeten. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat ons lichaam invloed heeft op onze geest, en vice versa.

Fase 2: Voel je je parmantig tussen dag 8-14

Energie tot de max na je menstruatie? Dit is dankzij de stijgende niveaus van oestrogeen en progesteron. Deze hormonen kunnen ook je libido verhogen (ook wel sexdrive genoemd). Dit kan verklaren waarom die klasgenoot die je niet eerder opmerkte er ineens behoorlijk lekker uitziet.

Profiteer van deze week door iets te doen waar je normaal niet genoeg zelfvertrouwen voor hebt. Dit kan bijvoorbeeld die klasgenoot aanspreken zijn, je inschrijven voor een wedstrijd of vrijwilligerswerk doen. Zorg ervoor dat je het jezelf niet te moeilijk maakt - de hormoonpiek kan ook angstige gevoelens vergroten. Omring jezelf met mensen die je vertrouwt en laat de cafeïne achterwege. Om je zorgen te verminderen kun je low-impact-oefening doen zoals zwemmen of yoga.

Fase 3: Rustig aan doen op dagen 15-21

Misschien heb je de uitdrukking ‘what goes up, must come down’ gehoord en dat is het geval voor oestrogeen. Naarmate de niveaus dalen, gecombineerd met stijgend progesteron, kun je je enigszins wat ‘leeg’ voelen. Dit geeft je het perfecte excuus (niet dat je dat nodig hebt) om aardig voor jezelf te zijn. Doe dus lekker rustig aan en kruip wat vaker onder je dekbed om te ontspannen.

Tegen het einde van de week zullen je progesteron- en oestrogeen spiegels stijgen en stabiliseren. Je gaat je hierdoor beter en rustiger voelen. Kortom, de wip is weer in evenwicht.

Ovulatie (je eierstokken die een eicel vrijgeven) staat deze week op de agenda. Dit betekent dat je nu de meeste kans hebt om zwanger te worden als je onbeschermde seks hebt. Als je liever nog geen baby wilt, is het een goed idee om extra voorzichtig te zijn met het gebruik van anticonceptie. Je kunt er ook voor kiezen om te masturberen of niet aan penetratieseks te doen.

Fase 4: PMS van dag 22 tot dag 28

Ook bekend als de PMS (premenstrueel syndroom) week. Gedurende deze tijd nemen de oestrogeen-, testosteron- en progesteronspiegels een scherpe duik. Dit resulteert vaak in een slechter humeur.

Vanwege deze hormonen verschuiving hebben we de neiging om stemmingswisselingen te ervaren. Wees dus niet verbaasd als je plotseling geïrriteerd raakt door iets als de manier waarop een vriend eet (zelfs als je er eerder geen last van had). De plotselinge dip in oestrogeen kan ook je slaap verstoren, omdat dit hormoon slaap regulerende serotonine bevat.

Dit klinkt misschien veel, maar als het gebeurt, probeer dan diep adem te halen. Je bent ook maar een mens, en net als voor de rest van ons, is het normaal om hoogte- en dieptepunten te hebben. Soms kan je afzonderen je goed doen. Neem een warm bad, bingewatch een serie of lees een boek.

Wat als de fasen van mijn menstruatiecyclus niet goed voelen?

Gedurende onze hele cyclus is het volkomen normaal om ups en downs te hebben, vooral als hormonen onze stemming verstoren.

Hoewel het niet de bedoeling is dat hormonen ons lichaam en geest beheersen, zijn er manieren om onszelf beter te voelen. Bijvoorbeeld door het plannen van ‘me-time’ om je favoriete activiteiten te doen. Je kunt ook een vriend of vriendin bellen of afspreken om een ​​praatje te maken. Soms is je hart luchten genoeg om jezelf weer goed te voelen. Onthoud dat hoe je je ook voelt volledig begrijpelijk is. Je kunt je later realiseren dat het gevoel door hormonen werd beïnvloed. Deze normale hormonale en emotionele veranderingen kunnen zorgen voor ups en downs die iedereen wel eens heeft.

Als je echt niet het gevoel hebt dat de dingen die je ervaart 'normaal' zijn. Voorbeelden hiervan zijn sombere gevoelens die wekenlang aanhouden. Deze gevoelens heb je vaak niet meer onder controle of je hebt hevige menstruatiepijn. Je kunt in dit geval beter contact opnemen met een vriend(in), familielid, vertrouwenspersoon of huisarts. Het is tenslotte volkomen natuurlijk om over onze menstruatiecyclus te praten en er is geen reden om in stilte te lijden.

Als je meer over je lichaam te weten wilt komen, kan het geruststellend zijn om beter te begrijpen waarom je dit doormaakt. Lees daarom ook eens onze artikelen hormonen tijdens je menstruatie en hoe omgaan met puberteit en menstruatie.

Medische disclaimer

De medische informatie in dit artikel is alleen een informatiebron en is niet bedoeld om te worden gebruikt of als bewijs te dienen voor diagnostische of behandelingsdoeleinden. Neem contact op met je huisarts en/of medisch specialist voor advies over een bepaalde medische aandoening.

[Bronnen]

[1] https://verloskundigenpraktijkhellevoetsluis.nl/kinderwens/menstruatiecyclus/

Lees verder