Stel je de volgende barscène in een populaire televisieserie eens voor. Een man zegt achteloos tegen z’n vrienden: “Ben even plassen.” De vrouw naast hem valt hem bij: “Ik ga mee. Dan verwissel ik gelijk mijn maandverband.” Een ding is zeker: de laatste zin van deze dialoog zal niet uitgesproken worden...

Al is ongesteld zijn even natuurlijk als plassen. En zijn ze allebei onderdeel van het leven. Ongesteldheid is tot op de dag van vandaag niet of nauwelijks zichtbaar in een televisiescène

Wij kiezen voor verandering én openheid met de #bloodnormal campagne. In onze film staat ongesteld zijn juist in het licht. Met hopelijk als gevolg mooie, grappige, ontroerende en interessante gesprekken over ongesteldheid. En zo wordt het taboe - wat anno 2017 nog steeds rondom ongesteld zijn hangt - kleiner. 

Ook onze samenwerking met verschillende getalenteerde mensen over de hele wereld die openlijk over ongesteld zijn praten zal helpen de campagne te verspreiden: #bloodnormal. 

Uit een recente wereldwijde enquête blijkt dat 37 % van de deelnemers nog nooit een hint naar ongesteld zijn heeft gezien in films en tv, terwijl 42 % vindt dat de ongesteldheid onnodig afwezig is in de popcultuur1. Vrouwelijke actrices worden eerder met een kettingzaag doormidden gezaagd (en hoe groot is die kans nou echt?) dan dat je Angelina Jolie in eenscèneaan een vriendin een tampon of maandverband hoort vragen. (Wat dan weer wel realistisch is. We zijn allemaal wel eens een tampon of maandverband vergeten mee te nemen.) 


De televisie- en filmwereld schetst hiermee een verdraaid beeld van het echte leven. Ongesteld zijn kun je niet verbergen of weglaten. Het is er. En het is heel normaal.

Misschien weet je wel dat de popcultuur een sturende rol in de ontwikkeling van tieners heeft.

Een YouGov onderzoek toont aan dat er een grotere kans (32 %) is dan gemiddeld (26%) dat de manier waarop tieners hun eigen lichaam ervaren negatief beïnvloed wordt door de celebrity cultuur2. In een ander onderzoek wordt aangetoond dat pubers die naar tienerfilms kijken vaker vooroordelen en stereotypische ideeën hebben over vrouwelijke vriendschappen3

Eigenlijk dus helemaal niet zo verwonderlijk dat in het echte leven 9 van de 10 vrouwen verbergen dat ze ongesteld zijn4.

Hoe doen ze dat?
- Ze verstoppen een maandverband of tampon in hun mouw;
- De handtas met maandverband of tampon gaat mee naar de wc;
- Ze dragen geen lichte of witte kleding;
- Afspraken met vrienden of vriend worden afgezegd;
- Ze vermijden intensieve lichaamsbeweging en/of sporten.

Dat jongeren vaak last hebben van dit taboe is verontrustend. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat 56 % van de tieners liever gepest wordt op school dan dat ze met hun ouders (44%)5 over ongesteld zijn praten. 

De veelbelovende comédienne Saffron Herndon, één van de talentvolle mensen die we hebben uitgenodigd om de #bloodnormal campagne een gezicht te geven, staat op het punt volwassen te worden. Haar mening is dat als er nu geen verandering komt in het taboe rondom ongesteld zijn, de sociale problemen alleen maar groter zullen worden. Zij laat zien dat praten over ongesteldheid niet altijd zo serieus, letterlijk of belerend hoeft. Er is ook platte humor waarmee je prima grappen over ongesteld zijn kan maken. Een heel ander voorbeeld: In film zie je vaak alle hoogte- en dieptepunten van een bevalling. Waarom zijn er dan geen scènes waarin het gaat over PMS (premenstrueel syndroom)? Als ongesteldheid net zo veelbesproken wordt als scheren, douchen of aan tafel gaan om te eten dan zal het stigma op ongesteld zijn verdwijnen.

Ben je fan van Mad Men? Daar zit een scene over ongesteldheid in! Sally Draper wordt daarin voor het eerst ongesteld. Wat je ziet is een close-up van een onderbroek met bloedvlek. Applaus. Op televisie is dit uitzonderlijk en een gedurfde stap in de goede richting. En dan is er nog de aflevering van de serie Girls waarin Jessa ongesteld wordt, terwijl ze dacht dat ze zwanger was. We hebben meer van dit soort voorbeelden in de popcultuur nodig. Open berichten over ongesteld zijn helpen een positieve verandering teweeg te brengen. De samenwerking met getalenteerde mensen maakt ongesteld zijn zichtbaarder. Zodat de volgende generaties vrouwen gewoon tegen hun vrienden kan zeggen: “Ben even mijn maandverband verwisselen.”

Sources

1. 2017 wereldwijd onderzoek in opdracht van SCA*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. 2017 wereldwijd onderzoek in opdracht van SCA*
5. 2017 wereldwijd onderzoek in opdracht van SCA*
 [* SCA heeft een onderzoek laten doen onder 10.017 mannen en vrouwen tussen de 13 en 50 jaar in de UK, Frankrijk, Nederland, Zweden, Rusland, Argentinië, Zuid-Afrika, China en Maleisië. De onderzoek interviews hebben plaatsgevonden tussen 18 april en 9 mei 2017. De foutmarge voor deze studie is +/- 0,98 %. Het onderzoek is uitgevoerd door Bilendi, een wereldwijd onderzoeksbureau.]