PMS: wat kun je eraan doen?

Depri worden voordat en terwijl je ongesteld bent, betekent niet dat je ineens bang wordt om te leven.

Het is waarschijnlijk PMS, of premenstrueel syndroom, ook wel PMT genoemd (premenstruele spanning). Vrouwen kunnen vlak voordat ze ongesteld worden last hebben van pijnlijke borsten, pijn, kramp en een opgeblazen gevoel, maar ook van stemmingswisselingen. Dat komt door de fluctuaties in de hoeveelheid oestrogeen die je lichaam produceert. Het resultaat is een emotionele achtbaan die een paar dagen tot een paar weken aanhoudt.

Een klein aantal vrouwen heeft last van zulke extreme emoties dat ze medische hulp nodig hebben. Dit is niet meer PMS, maar premenstruele dysfore stoornis of PMDD [1] en dat kan resulteren in paniekaanvallen, depressie, extreme woedeaanvallen en soms zelfs suïcidale gedachten. Als je denkt dat dit over jou gaat, zorg dan dat je hulp krijgt. PMDD kun je niet in je eentje oplossen.

Gelukkig hebben maar weinig vrouwen last van PMDD, maar PMS kan al vervelend genoeg zijn. Omgaan met PMS betekent dat je manieren vindt om je emoties onder controle te houden en zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Om je te helpen je emotionele pieken en dalen van PMS onder controle te krijgen, kun je aerobic sporten doen zoals hardlopen, dansen of spinnen. Combineer dat met yoga om je rustig te maken en in balans te komen. Ook genoeg slapen en een gezond, gevarieerd voedingspatroon kunnen helpen. Je mag jezelf best verwennen als je daar zin in hebt, maar doe dat dan niet met chocolade of fastfood. Je kunt bijvoorbeeld beter een massage nemen.

Hoe ga je om met PMS

Yoga
Ga yoga-oefeningen doen

Dit is een geweldige manier om PMS-gerelateerde stemmingswisselingen aan te pakken. Ook massages, tai chi en meditatie kunnen hierbij helpen, omdat ze je helpen ontspannen en stress verlagen.

Longen
Stop met roken

Als je rookt, probeer dan te stoppen. Naast de gezondheidsrisico's hebben onderzoeken ook aangetoond dat vrouwen die roken meer dan twee keer zoveel kans hebben om matige tot ernstige PMS-symptomen te ontwikkelen.

Sporten
Ga bewegen

Uit onderzoek is gebleken dat een flinke wandeling of zwemmen de angsten, depressies en een slecht humeur die te maken hebben met PMS helpen verlichten.

Eet gezond
Eet gezond

Hou je emoties onder controle door meer gezonde dingen te eten, zoals volkoren producten, fruit en groenten, en minder ongezonde dingen, zoals suiker, vet en zout.

Koffie
Gebruik minder opwekkende middelen

Je kunt zin hebben in koffie als je in je premenstruele periode zit. Het is echter beter om zo weinig mogelijk koffie, thee en chocolade te gebruiken. Die maken je symptomen alleen maar erger.

Wist je dat?

7
aantal dagen dat PMS kan duren nadat de menstruatie is begonnen
3-8%
van menstruerende vrouwen heeft klachten die de oorzaak zijn van PMDD [2]
30
minuten: aanbevolen hoeveelheid dagelijkse beweging om PMS te bestrijden [3]

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Delen Tweet