sporten tijdens menstruatie

Sporten is waarschijnlijk het laatste waar je zin in hebt als je ongesteld bent, maar er zijn een hoop redenen waarom het juist een heel goed idee is.

Sporten stimuleert de bloedsomloop in je baarmoeder, waardoor de menstruatiepijn minder wordt. Het verbetert ook je algehele stemming, dus kun je beter omgaan met alles waar je tijdens je cyclus mee te maken krijgt.

Naar de sportschool gaan tijdens een pijnlijke menstruatie is natuurlijk een hele opgave, maar er zijn veel alternatieven. Een lange wandeling, een paar baantjes trekken of yoga oefeningen kunnen je ongemakken verlichten en je wordt er vrolijker van. Bij een onderzoek onder vrouwelijke topsporters, waarvan bijna driekwart zei dat ze zich vlak voor hun menstruatie slechter voelen, zei 63% van de sporters dat hun pijn tijdens de training verminderde [1]. Door een work-out of fysieke activiteit voel je je sowieso beter, want sporten stimuleert de aanmaak van endorfine in je lichaam. Deze feel-good-hormonen verlichten niet alleen de symptomen van PMS (premenstrueel syndroom), ze helpen je ook beter te slapen.

Sporten kan ook helpen om dat opgeblazen gevoel te verminderen dat je tijdens je menstruatie hebt. Wist je dat veel vrouwen tijdens hun cyclus twee tot vijf kilo extra water vasthouden[2]? Dit opgeblazen gevoel wordt niet minder als je toegeeft aan je verlangen naar ongezond eten, waar veel vrouwen vlak voor hun menstruatie last van hebben. Vet eten met veel suiker geeft je niet alleen een schuldgevoel, het geeft weinig energie en je stemming wordt er niet beter op. Maar als je zweet, na een stevige work-out bijvoorbeeld, verdwijnt het water uit je lichaam, en dat verlicht je opgeblazen gevoel. Daarnaast verbetert het je stemming, je krijgt er veel meer energie van en je hebt een veel beter gevoel over jezelf.

Wist je dat?

63%
van de vrouwelijke topsporters zei dat menstruatiepijn minder werd tijdens de training
75%
van de vrouwelijke topsporters zei dat ze zich vlak voor hun menstruatie slechter voelden
2-5
kilo: gemiddelde hoeveelheid water die je lichaam vasthoudt vóór de menstruatie

Maak je je zorgen over doorlekken of huidirritatie? Dat hoeft niet. Als je gaat sporten tijdens je menstruatie, gebruik dan maandverband dat superabsorberend is en zich aanpast aan je lichaam. Neem na het sporten een douche en doe schoon ondergoed aan met een schoon maandverband. Zo heb je geen last van menstruatiegeurtjes.

Als je last hebt van extreem veel bloedverlies tijdens je menstruatie (menorragie), dan kun je tijdens de eerste dagen van je menstruatie beter niet naar de kickboksles gaan. Probeer in plaats daarvan te gaan wandelen of fietsen om in beweging te blijven. En als je thuis sport, maak dan ook bewegingen waarbij je je hoofd omlaag brengt, want die verlichten je menstruatiepijn.

Sporten tijdens je menstruatie: de fabels ontkrachten

Sporten
Fabel 1: Sporten tijdens je menstruatie is gevaarlijk.

Waarheid: Hoewel je het niet moet overdrijven, is sporten tijdens je menstruatie niet alleen veilig - het wordt zelfs aangeraden door deskundigen.

Gewichtstoename
Fabel 2: Vlak voor je menstruatie kom je aan.

Waarheid: Je houdt alleen maar water vast, en dat verdwijnt op het moment dat je menstruatie begint. [2]

Meer calorieën
Fabel 3: Je verbrandt tijdens je menstruatie meer calorieën als je sport.

Waarheid: Nee. Maar dat doe je wel als je sport in de luteale fase van je cyclus, vlak voor je menstruatie. [3]

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Delen Tweet