Wat zijn PMS symptomen

Depri worden voordat en terwijl je ongesteld bent, betekent niet dat je ineens bang wordt om te leven.

Premenstrueel syndroom (PMS), ook wel premenstruele spanning genoemd, wordt veroorzaakt door de hormonale veranderingen die zich voordoen tijdens je menstruatiecyclus. Dat komt door de fluctuaties in de hoeveelheid oestrogeen die je lichaam produceert. Het resultaat is een emotionele achtbaan die een paar dagen tot een paar weken aanhoudt. PMS staat voor een hele hoop symptomen en gevoelens die je kunt krijgen. Die kunnen mild zijn, maar in sommige gevallen zeer ernstig. Het zijn onder andere gevoelige borsten, krampen, een opgeblazen gevoel en vermoeidheid. Sommige vrouwen krijgen ook hoofdpijn, last van hun maag en slapeloosheid. Ook je emoties kunnen worden beïnvloed. Je kunt bijvoorbeeld chagrijnig, verdrietig en prikkelbaar worden of huilbuien krijgen.

Een klein aantal vrouwen heeft last van zulke extreme emoties dat ze medische hulp nodig hebben. Dit is niet meer PMS, maar premenstruele dysfore stoornis of PMDD [1] en dat kan resulteren in paniekaanvallen, depressie, extreme woedeaanvallen en soms zelfs suïcidale gedachten. Als je denkt dat dit over jou gaat, zorg dan dat je hulp krijgt. PMDD kun je niet in je eentje oplossen.

Tekst gaat verder onder de infographic.

Wist je dat?

50%
van de vrouwen zoekt medische hulp voor PMS [2]
7
aantal dagen dat PMS kan duren nadat je menstruatie begonnen is
80%
van de vrouwen heeft last van premenstruele symptomen [3]
3-8%
van menstruerende vrouwen heeft klachten die de oorzaak zijn van PMDD [4]
30
minuten: aanbevolen hoeveelheid dagelijkse beweging om PMS te bestrijden [5]

Wat te doen tegen PMS?

Gelukkig hebben maar weinig vrouwen last van PMDD, maar PMS kan al vervelend genoeg zijn. Omgaan met een premenstrueel syndroom betekent dat je manieren vindt om je emoties onder controle te houden en zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Om je te helpen je emotionele pieken en dalen van PMS onder controle te krijgen, kun je aerobic sporten doen zoals hardlopen, dansen of spinnen. Combineer dat met yoga om je rustig te maken en in balans te komen. Ook genoeg slapen en een gezond, gevarieerd voedingspatroon kunnen helpen. Je mag jezelf best verwennen als je daar zin in hebt, maar doe dat dan niet met chocolade of fastfood. Je kunt bijvoorbeeld beter een massage nemen.

Het schrijven in een dagboek wil ook helpen. Hierin houd je bij hoe je je voelt in de aanloop naar je menstruatie toe. Door terugkerende symptomen op te merken en er een patroon in te herkennen, ben je beter voorbereid en kun je er iets aan doen. Regelmatig sporten en gezonde maaltijden eten kan een groot verschil maken, vooral als je volkoren koolhydraten zoals volkorenbrood en havermout, aan je voedingspatroon toevoegt. Sommige deskundigen raden aan om geen zout en cafeïne te gebruiken. En pijnstillers zonder recept verminderen kramp en pijn. Als de symptomen je leven te moeilijk maken, raden we wel aan om toch even naar je huisarts te gaan.

Fabels over PMS

Kalender
Fabel 1: alle vrouwen hebben elke maand last van PMS

Niet waar. Sommige vrouwen hebben er alleen soms last van. Anderen hebben er een beetje last van. En weer anderen hebben er helemaal geen last van.

Condoom
Fabel 2: je kunt niet zwanger worden als je in je premenstruele periode zit

Je kunt wel degelijk zwanger worden als je in je premenstruele periode zit. Verwar PMS niet met je echte menstruatie.

Sleutelbloem
Fabel 3: Je kunt er helemaal niets aan doen

Goed nieuws, je kunt er wel iets aan doen! Je kunt bijvoorbeeld teunisbloemolie innemen om milde klachten te verlichten of naar de huisarts gaan voor ernstige gevallen. Je hoeft dus niet te lijden.

Chocolade
Fabel 4: Chocolade helpt

Je kunt tijdens je premenstruele periode meer trek hebben in chocolade, maar dat zorgt voor hogere fluctuaties in je bloedsuikerspiegel, waardoor je stemmingswisselingen heftiger worden. Eet dus liever geen chocolade.

[Referenties]

[1] https://theperiodvitamin.com/pms-mood-swings.html  
[2 & 3] Informatie uit een onderzoek in de VS dat werd uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Californië. Titel van het onderzoek: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms.
[4] http://www.womenshealth.gov/publications/our-publications/fact-sheet/premenstrual-syndrome.html 
[5] http://www.everydayhealth.com/pms-photos/10-healthy-ways-to-manage-pms.aspx#02

Vraag nu gratis een Libresse proefpakketje aan!

Lees verder

Delen Tweet