De overgang brengt vervelende overgangsklachten met zich mee. Maar de overgang kan je overwinnen met een aantal tips.

Behandelingen voor overgangsverschijnselen zonder medicatie zijn biofeedback, ontspanningstechnieken, verandering van dieet, stressvermindering, acupunctuur en regelmatige slaap/waak-schema's. Medicijnen kunnen voorkomen dat zich migraine voordoet (magnesium, aspirine en hormoontherapie). Verschillende hormonale therapieën werken bij elke vrouw anders. Bij sommige vrouwen kan het nemen van anticonceptiepillen tijdens de overgang verlichting van opvliegers en migraine bieden. Als je tijdens de overgang menstruatieklachten hebt, kun je als preventieve maatregel een laag gedoseerd oestrogeenhormoon innemen op dagen rond je menstruatie (het kan zijn dat dit onmogelijk is als je menstruatie onvoorspelbaar is, zoals vaak tijdens de overgang). Het doel van een hormonale behandeling is om het oestrogeengehalte te stabiliseren.
 
Het meest voorkomende symptoom van de menopauze zijn opvliegers. Ook zal de menstruatiecyclus langzaam stoppen waardoor veel vrouwen last zullen krijgen van vaginale droogheid, slapeloosheid, stemmingswisselingen, lager libido, hartkloppingen en andere vervelende overgangsklachten. Sommige vrouwen ervaren de symptomen van de overgang erger dan anderen en kunnen zelfs een depressie oplopen. Anderen negeren de symptomen waar mogelijk, deze groep vrouwen kwam met een aantal tips hoe je het beste de overgang kunt overwinnen.

Hoe overwin je de overgang?

  1. Denk goed na over hormoonvervangende therapieën mocht je dit overwegen. Deze therapieën vervangen hormonen die je lichaam niet meer uit zichzelf kan produceren. Onderzoek toont aan dat dit gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Bespreek met je arts hoe je het beste met problemen kan omgaan die gepaard gaan met een gebrek aan oestrogeen of andere hormonen.
  2. Opvliegers zijn erg vervelend, maar niet gevaarlijk. Draag losse kleding in laagjes, zodat je ze kunt uitdoen als het te warm is. Zorg ervoor dat je altijd een flesje koel water bij je in de buurt hebt. Een kleine ventilator naast je bed kan je helpen af te koelen tijdens het slapen. Probeer ademhalingsoefeningen te doen om je temperatuur onder controle te krijgen. Wanneer je diep inademt en rustig weer uitademt zal je lichaamstemperatuur verlagen en stabiliseren.
  3. Eet gezond. Als je regelmatig evenwichtige, gezonde maaltijden eet en regelmatig aan lichaamsbeweging doet, zal je lichaam gezond en in balans blijven ongeacht de hormonale veranderingen. Met het behoud van een stabiel gewicht kun je je botten beschermen tegen osteoporose. Ook zal dit je gevoel van eigenwaarde doen stijgen, zo voel je je tijdens de overgang goed van geest en lekker in je lijf.
  4. Veel seks. Vrouwen die een gezond en bevredigend seksleven hebben merken nauwelijks verandering in hun seksdrive tijdens de menopauze, behalve dat ze zich geen zorgen meer hoeven te maken dat ze zwanger kunnen worden. Wat de vaginale droogheid betreft: glijmiddel is je beste vriend. Modern glijmiddel is op waterbasis, voelt prettig en verbetert je seksuele ervaring aanzienlijk.
  5. Houd je voeding in de gaten. Sommige levensmiddelen kunnen symptomen van de overgang veroorzaken of verergeren. Houd een symptoom dagboek bij om erachter te komen wat je triggers zijn. Hierdoor hoef je niet onnodig eten te vermijden. Zorg ervoor dat je dieet voldoende melk, kaas, vis, noten, zaden, granen, verse groenten en fruit bevat.
  6. Probeer eens yoga. Het is een vorm van een lage impact sport die ademhaling- en ontspanningstechnieken combineert. Het kan je helpen met het bestrijden van symptomen van de overgang.  
  7. Denk niet direct dat al je gezondheidsproblemen door de menopauze worden veroorzaakt. Hartkloppingen kunnen voorkomen, hartaanvallen niet. Als je denkt dat er iets met je is, ga altijd direct naar je huisarts. Als je de menopauze ingaat, betekent dit ook dat je ouder wordt en dat de dingen die je eerst als normaal beschouwde je misschien wat moeilijker af gaan.
Als je denkt dat je aan overgangsklachten lijdt, maak dan een afspraak voor een onderzoek bij je huisarts. Regelmatige controles bij je arts zijn altijd aan te raden.

Medische disclaimer

De medische informatie in dit artikel is alleen een informatiebron en is niet bedoeld om te worden gebruikt of als bewijs te dienen voor diagnostische of behandelingsdoeleinden. Neem contact op met je huisarts voor advies over een bepaalde medische aandoening.