De overgang is een natuurlijk proces waar iedere vrouw mee te maken krijgt, maar toch is er veel onbegrip over dit onderwerp.

Overgangssymptomen kunnen een schok zijn voor iemand die niet weet wat ze kan verwachten. Het kan helpen om de eerste symptomen te herkennen en je daarop voor te bereiden.

Een vrouw heeft de overgang achter de rug als ze twaalf opeenvolgende maanden niet ongesteld is geweest. Maar in de vroegste fase, die ook wel perimenopauze heet, ga je al door veel verschillende veranderingen heen. In deze periode krijg je voor het eerst te maken met opvliegers, nachtelijk zweten en onregelmatige menstruaties, maar ook met stemmingswisselingen.

Je hebt een opvlieger als je het ineens ontzettend warm krijgt van je borstkas tot je gezicht. Dit gaat meestal gepaard met roodheid en zweten. Je kunt het beste natuurlijke stoffen in laagjes dragen, zodat je het minder snel te warm hebt en een laagje uit kunt doen als je het toch te warm krijgt. Nachtelijk zweten is de nachtelijke versie van opvliegers. Dan word je 's nachts doorweekt van het zweet wakker. Het kan helpen om met het raam open te slapen en een ventilator naast je bed te zetten. Voor de meeste vrouwen in de overgang is slapeloosheid een probleem, dus het is belangrijk om te zorgen dat de plek waar je slaapt in orde is.

Andere overgangssymptomen zijn gewichtstoename en stemmingswisselingen. Je kunt deze symptomen verlichten door gezond te eten, weinig stimulerende dranken zoals koffie en alcohol te drinken, en genoeg te bewegen. Het is normaal dat je veel stress ervaart in deze periode en het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Het kan enorm helpen als je steun krijgt van je familie en vrienden en manieren vindt om met je stress om te gaan, zoals meditatie en yoga.

Het is ook normaal dat je in de perimenopauze onregelmatige menstruaties krijgt. Dat kan een onaangename verrassing zijn als je altijd regelmatige menstruaties hebt gehad. Zorg dat je altijd een hygiëneproduct zoals Libresse Ultra maandverband bij je hebt om hierop voorbereid te zijn. De overgang kan ook de oorzaak zijn van een zwakke blaas, omdat de oestrogeenspiegel in de buikspieren daalt, waardoor die spieren meer moeite hebben om de blaas gesloten te houden. Zorg dat je altijd een inlegkruisje bij je hebt om kleine ongelukjes te voorkomen en je kleding schoon te houden.

Het belangrijkste bij het voorbereiden op de overgang is de veranderingen die plaatsvinden te herkennen, er met je vrienden of familie over te praten en eventueel je levensstijl te veranderen. Op die manier word je er niet door overvallen en kun je er beter mee omgaan.